Tuesday, August 01, 2006

Mrrrrrr, Gel Keyfim Gel---Aaaa, Turkce Biliyorlar!


Iste yarin ki hayalim bu. Ne guzel gecen hafta boyle guzel guzel yuzuyordum. Ama son birkac gundur hava bozdu. Gerci calistigim icin sorun olmadi. En azindan aklim disarida kalmadi. Ama yarin iste boyle mutlu mutlu havuza girmek istiyorum.

En son girdigimde kulaclari saydim. Tam 17 kulacta bir uctan bir uca ulasabiliyorum. Kendime oyun arkadaslarida buldum. Biri Bulgar asilli bir cocuk, digeri Portekiz asilli bir kiz. Kizin adi Sofia ama cocugunkini ogrenemedim. Ben ve kardesim bunlari kardes saniyorduk ama Bulgar asilli olan cocugun anneannesi ve dedesinden ogrendigimiz kadariyla bebeklikten beri birlikte buyumusler. Sanirim su anda 6-8 yas arasinda birseyler.

Onlarla oynadigim gun, once bizim yan komsuya sardirmislardi. Bizim yan komsu fazla direnemeyip havuzun icinden cikti ama cocuklar hala laf atmaya devam edince mekani tamamen terk etmisti. Ben ise o gittikten sonra cup diye atlayip, fos diye su sicratip hop diye onlarin yanina gidip neredeyse yarim saat onlarla oynadim.

Evet; her yerime su sicrattilar,
Evet; pervane gibi onlari suyun icinde dondurdum,
Evet; ustumden suya atladilar,
Evet; birlikte suya atladik,
Evet; sulagima ku kacti, (musadenizle Cinarcik'tan bir arkadasi aniyorum)
Evet; soz verdikleri halde su atmaya devam ettiler,
Evet; suyun icine batirmaya calistilar...


Hayir; SIKILMADIM,
Hayir; off nerden cikti simdi bunlar demedim'
Hayir; kafayi yemedim...

Cunku; kasinan bendim,
Cunku; cocukla cocuk olmayi ozlemisim,
Cunku; onlarin neselerini ozlemisim.
Cunku; eglenmeyi ozlemisim...


Belki yarin yine karsilasiriz ve yine oynariz.


Bu arada bu cocugun anneannesi ve dedesiyle sohbet ederken ogrendik ki Bulgaristan'da yasadiklari sirada cat patda olsa Turkce ogrenmisler. Hatirladikca bize soylediler. Tam olarak duzgun cumle kuramasalarda kelime kelime birseyler soylediler. Hatta cok kullanilan deyim tarzi komik cumleler kullandilar. Bize de sordular hic biliyormuyuz Bulgarca diye. O anda bir kelime dahi bilmeyi cok istedim. Benim calistigim kisi Bulgaristan'da dogup buyumus Turk bir bayan olmasina ragmen ondan bile bir kelime ogrenmemisim bugune kadar.

Ne biliyim belki size gereksiz gibi geliyor ama burada cok Turkce bilen kisilerle karsilastim. Bende onlarin dillerinden bir iki kelime soyleyerek onlara jestte bulunmak isterdim. Romanyali arkadasdan ogrendigim tek sey naber? Chafatch? iyidir, Beni olmustu. Bu kadar Ispanyolca konusulan yerde ise tek bildigim Comastas.. Bien..Por Fabor. Amigo. Gracias. Uno,dos tres (saolsun Ricky Martin) Amor, saolsun ask sarkilari.. Yuh olsun bana ki bu kadarcik seyin yazilislarini bile bilmiyorum!

Cogunlukla Turkce bilenler Orta Dogu ulkelerinden olup genellikle Iranlilar veya Iraklilar oluyor. Annem bizi ziyarete geldiginde ona sigara almak icin yeni tasindigimiz evin oradaki 7/11 tarzi markete gitmistik. Annemle kendi aramizda konusurken Iranli adam bize 'merhaba' deyip bizi sasirtmisti. Esi ve minik iki kiz ile de tanistik. Buraya gelmeden 6 sene once Tr'de kalmislar. Konustukca hatirliyorlardi. Su anda birlikte calistigim Iran Azerisi Turk cocukda oyle. Gelmeden once bir sene Kayseri'de kalmis. Turkcesi cok guzel. Calistigi yerde bir aydan fazla bir sure kimse onun Iran'dan geldigini anlamamis. Sadece siveli konustugunu sanmislar. Bazen benden bile iyi konusutugunu dusunmuyor degilim. Benim bilmedigim yoresel seyleri soruyor. Ben ise 'o ne, ben bilmiyorum' diye kaliyorum.

Boyle ornek aslinda cok var. Is yerindeki Lubnanli komsumuz balayini Istanbul'da yapmis mesela. O da bir suru kelime biliyor. Gerci Arapca ile cok benzer kelimeler var Turkce'de. Oralarda askerlik yapmis olan Orta Dogu asilli Amerikali'larda Turkce biliyor. Buradaki universitede Turkce Bolumu varmis meger. Bunu da oradan bir ogrenci bendeki nazar boncugunu gorup Turkce konusmaya basladiginda ogrendim. Kizla 10 dakika Turkce konustuk. Akici konusuyor ve ben hizli konusurken bile anliyordu. Iki sene egitim almis ve bu kis Ankara'da universitede okumak uzere gitme hazirligi yapiyordu.


Bir arkadasimin annesi ziyarette iken buyuk bir magazada soyunma odasinda birseyler denemek istedi. Ben onun verdigi direktiflerle bir beden buyugunu, bir beden kucugunu getirip goturuyordum. Kabinden bir Amerikali bayan cikip bize 'nasilsiniz, hangi sehirdensiniz, benim adim bilmem ne, sizin adiniz ne' diye sorunca dumur olmustuk ikimizde. O da esinin isi dolayisiyla iki sene Izmir'de kalmis.

Benim gibi Istanbul'da 7 sene yabanci dil kursunda bir suru yabanci ile calismis bir kisi Amerika'da bu kadar cok Turkce konusan insanla karsilasinca bu kadar sasirabiliyor iste. Dunya mi kuculuyor acaba? Yoksa herkes ufkunu genisletirken biz ufka bakip bakip 'offfff, offfff' diye ic cekip ani mi tazeliyoruz sadece?

Turkce konusurken sagi soluda kolacan etmek lazim. Turk'lede karsilasabiliyorsunuz oyle abuk durumlarda. Onlarda baska bir yaziya kalsin.

0 Yorum: